Choklad cupcakes

Choklad cupcakes♥

 

 Ingredienser:

3 ägg

2,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

50g smör

1 dl gräddfil

2 msk kallt kaffe

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 msk kakao

1 nypa salt

100 g mörk elr ljus choklad

 Frosting:

60g mjukt smör

5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

0,5 dl kakao

100g philadelphiaost

1 msk kallt kaffe

 

Gör så här:

1.Sätt ugnen på 175 grader.

2.Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3.Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet. Blanda det med äggsmeten.

4.Blanda vetemjöl, balpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5.Hacka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad.

6.Placera ut pappersformar på en plåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7.Grädda i mitten av ugnen i cirka 15min. Låt svalna.

 För frostingen:

1.Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt.

Rör sist ner kaffet.

2.Bred frostingen på cupcakesen. Använd gärna en sprits.

 

För mig vart det lite längre än 15min att ha inne dom men det beror på hur stora man vill ha dom. Själv använde jag ingen sprits till frostingen utan jag bara smetade på! Sen kan man hälla på strössel eller något annat!

Om man vill kan man ju bara göra egna muffins som man gillar och bara göra den här frostingen att smeta på för den är sjuuukt god!

Det är inte så svårt som det ser ut, egentligen äre ju ganska lätt så testa!!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen