Räktornet

6pers
Ingredienser:
12st vitt bröd (stora skivor)
2dl creme fraiche (34%)
2msk majonnäs
3msk orökt kaviar
1st rödlök, finhackad
1 bit purjolök (5-6cm), finhackad
3msk dill, finhackad
75g ostkrokar
ca 30st räkor
svart stenbitsrom
citron
Gör så här till 1st:
1. Tryck ut 4st rundlar med ett glas.
2. Vispa creme fraiche så att den tjocknar, tillsätt majonnäs, kaviar, dill, rödlök och purjolök. Rör om.
3. Smöra på smeten mellan de runda bröden, lägg samman och smeta även på utsidan. Det ska bli ett "torn".
4. Låt stå kallt i ca 15min.
5. Under tiden krossar man ostkrokarna. Detta gör man enklast genom att hälla ostkrokarna i en plastpåse och kavla på utsidan så ostkrokarna finkrossas.
6. Rulla "tornen" i de krossade krokarna.
7. Garnera med några räkor, stenbitsrom, citronskiva och en dillkvist.

Sedan brukar jag ju inte göra exakt som det står i recepten heheh.
Vi hade 3 rundlar bröd istället för 4 för det blir så högt då. Sedan tycker jag det är ovärt att köpa orökt kaviar enbart för 3msk därför brukar vi ta vanlig kalles kaviar. Vi lät det även stå i kylen längre än 15min, kanske en timme. Vi mätte inte upp ostkrokarna till 75g utan vi tog ba lagomt mycket i en plastpåse sen krossade jag dom bara med händerna men kavel funkar nog det med. Stenbitsrom, citronskiva och dillkvist är ju bara exempel på vad man kan garnera med, det är helt valfritt men eftersom det heter räktornet så är ju räkor att rekommendera hehe ;)
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen